Obiceiurile alimentare sănătoase se deprind

Ți se scurge viața pe repede-înainte? Te trezești dorindu-ți să mai dormi puțin? Alergi spre job, ești morocănos până îți bei cafeaua și te enervezi des? Stresul și oboseala și-au pus amprenta pe tine? Nu știi cum să faci față sarcinilor zilnice? Ai un to do list mult prea încărcat?

Pun pariu că răspunsul la peste jumătate din aceste întrebări este ”Da”.

Când ți-ai făcut timp ultima dată pentru tine? Așa-i că nu îți amintești?

Încă nu înțelegi care e treaba cu obiceiurile sănătoase pentru că nu mai ai timp și de ele. Încă mănânci ce apuci când îți amintești că mai trebuie și asta, încă mănânci shaorma la miezul nopții, încă stai cufundat în scaunul tău cu laptopul în față, încă nu îi dai creierului tău timp de odihnă, încă uiți să bei cei 2 litri de apă pe zi.

Vezi în jur oameni plini de energie și tot ce îți dorești tu este să dormi? Încearcă să adormi mai devreme decât de obicei. Nu o zic eu, au zis-o niște băieți deștepți care au făcut fel de fel de studii și cercetări, cel mai bun somn e între 22:00 și 02:00. Eu sunt pasăre de noapte, lucrez mai bine în liniște și la ore destul de mici. Aș spune că mi se pare odihnitor să dorm până la prânz, dar nu am ocazia prea des așa că pică varianta aceasta. Acele 8 ore nu se dorm oricând, ci atunci când e organismul setat să intre în relaxare deplină.

Trezește-te cu zâmbetul pe buze, deschide ochii și caută-ți energia prin bucătărie. Da, ai citit bine! E adevărat că suntem ceea ce mâncăm pentru că hrana pe care o ingerăm se transformă în combustibil pentru organism. (Ca să știți de la mine, ciocolata e hrană pentru suflet.) O combinație irezistibilă de cereale integrale și fructe e perfectă pentru a începe ziua cu vitamine, fibre și proteine. Întoarce-te în pat! Micul dejun se ia în pat. (în patul cui trebuie) Deconectează-te pentru un moment de grijile care te apasă, de rutină și de problemele de la job! Rămâneți împreună și savurați mâncarea în timp ce vă faceți planuri pentru viitor. Râdeți mult și fiți fericiți! Fericirea se ascunde în lucrurile mici, în gesturi de tandrețe, în momente petrecute împreună.

bucurescu-03-300x154

Și acum îmi amintesc cel mai grozav mic dejun posibil. Eram în Cluj și, într-una din diminețile în care m-am trezit târziu, am găsit un bilețel ”Ai micul dejun în frigider.” Am zâmbit. Mă aștepta un bol cu un amestec format din ovăz măcinat, miere, nucă de cocos, puțină apă, banane, migdale și merișoare. Acum rețeta aceasta e pe prima pagină a agendei mele.  Locuiam în mansardă și aveam o fereastră imensă deasupra patului așa că m-am întors să mă bucur de delicatesă în timp ce admiram cerul. E una din puținele dimineți pe care nu o să le uit niciodată.

15058621_1436920176329509_461817637_n
Sursa foto: Arhiva personală

Savurați cafeaua împreună, fără grabă, cu multe povești și îmbrățisări lungi (țin de cald în diminețile friguroase). Gătiți împreună! E mai distractiv în doi și e sănătos.

71559498755ed6aba9fc335-68712572

Mi-au spus medicii că nu am resurse nelimitate și că trebuie să mai iau și pauze, însă m-am convins singură de asta abia după ce stresul m-a pun la pământ. Oricât de șmecher ești în ceea ce faci și oricât de mulți bani ai câștiga, trebuie să te mai gândești și la sănătatea ta. Nu e șmecher deloc să auzi că nu o să ți se mai oxigeneze creierul dacă nu o lași mai moale. Și dacă nu te alimentezi corespunzător, poți să faci gastrită. Nu sunt fabule și nici prea confortabil nu e.

Revenind la vitamine, am descoperit o combinație fascinantă de suc de mere cu morcovi (sau sfeclă cu mere și morcovi). Și mai știu și că, în drumeții, energia se ia de la copaci, iar 20 de minute la soare îi asigură organismului necesarul de vitamina D. Și îmbrățisările au un efect fascinant asupra trupului, minții și a sufletului.

Cred că e în firea noastră să prețuim lucrurile abia după ce le pierdem. Am început să mă gândesc la mine și la sănătate abia după ce organismul meu, cu ultimele lui puteri, mi-a transmis că nu mai poate. E nevoie să mai menționez faptul că nu poți să dai un randament bun la job dacă sănătatea ta e precară?

Ia o pauză atunci când simți că ai nevoie de ea. Gustările mici și dese îți vor oferi acel echilibru alimentar de care ai nevoie. Fie că alegi fructe proaspete sau uscate, cereale, sucuri naturale, legume, semințe, asigură-te că le ai mereu la îndemână (în frigider, pe birou sau în geantă) și apelează la ele cu încredere! Înlocuiește gustările nesănătoase cu ceva care îți poate asigura vitaminele și mineralele necesare. Amintește-ți că mașina ta nu funcționează cu orice combustibil. Altfel îi puneai acolo orice lichid. Nici organismul nu poate funcționa la parametri optimi cu orice aliment. Dacă ești în pană de idei, găsești destule la SanoVita.

15086385_1436920132996180_459234090_n
Sursa foto: Arhiva personală (Salad Box)

Un pont pentru elevi și studenți: Consumați cât mai multe crudități în culori cât mai variate (adică fructe și legume) în perioadele în care aveți mult de învățat. Ajută creierul să proceseze informația mai bine.

Nu neglijați nici mișcarea (mai ales în aer liber). Mie îmi place să merg mult pe jos, mai ales la munte, unde e aerul atât ce curat. Și, din când în când, mai trec pe la piscină să înot. Am o bicicletă de cameră și mai pedalez seara când mă uit la filme (asta când nu e suport pentru haine).

Principiile alimentare sănătoase se învață. Repetând un lucru timp de 21 de zile consecutiv, devine obicei. Am putea să deprindem obiceiuri sănătoase, să ne alimentăm cu ce trebuie, cât trebuie și când trebuie. (Știi și tu că nu trebuie să mănânci târziu, nu trebuie să faci excese, trebuie să mai faci și sport, dar…ah, micile plăceri vinovate! Ciocolata de la miezul nopții, cartofii ăia prăjiți cu sos, lenevitul pe canapea cu chipsurile lângă și lista e atât de lungă).

piramida-alimentatiei-sanatoase-harvard

Hai să ne imaginăm că în corpurile acestea trebuie să ne petrecem toată viața (dar stai, chiar așa e!) și să înceapă să ne pese! Să avem grijă ce consumăm și să mai facem și ceva mișcare din când în când (80% nutriție și 20% mișcare). Știu că te-ai neglijat în ultima perioadă, că nu ți-a mai păsat ce mănânci și cât este ceasul, că ai fost prea obosit ca să ieși la alergat, că e frig afară, că ai avut atât de multă treabă încât ai uitat sau nu ai avut timp să mănânci, dar nicio boală nu te întreabă dacă ai loc și pentru ea. Pur și simplu vine și se instalează. Și e atât de greu să o mai dai afară.

Toate obiceiurile alimentare nesănătoase creează carențe în organism și dacă simți că ceva nu merge bine ar fi cazul să ai grijă ce mănânci. Îți spun din experiență. Când te doare, te doare! Te tăvălești pe jos de dureri, îți e atât de rău încât nu te poți ridica din pat, plângi de dureri, aproape că nu poți să dormi și îți juri că de mâine o să ai grijă. Dar fiecare zi are un mâine și tu încă nu ai stabilit care ”mâine” așa că te întorci la ce știi tu mai bine să faci și durerile revin. Până ajungi în punctul în care nu te mai salvează nimeni. Ai grijă de resursele tale. Timpul nu îl mai poți da înapoi ca să schimbi ceva, așa că dacă citești acest articol și te regăsești, ia o pauză să reflectează. Acum e momentul să te gândești și la tine.

P.S. Pentru o viață lungă și sănătoasă, mâncați împreună și iubiți-vă mult!

Scris pentru SuperBlog.

Leave a Reply

Your email address will not be published.


*